Vitaminer og mineraler

Sådan holder du dine øjne sunde

  • 1. LUTEIN OG ZEAXANTHIN

    Broccoli indeholder bl.a. LUTEIN OG ZEAXANTHIN, som kan reducere risikoen for grå stær og AMD. Lutein og zeaxanthin findes også i fx grønkål, spinat, gule majs og grønne ærter.

  • 2. A-VITAMINER

    Æg indeholder bl.a. A-VITAMINER, som kan reducere risikoen for natteblindhed og tørre øjne. A-vitaminer findes også i fx kød, smør, mælk, gulerødder og broccoli.

  • 3. SELEN

    Skaldyr indeholder bl.a. SELEN, som i kombination med lutein og zeaxanthin, vitamin C og E kan reducere risikoen for AMD.Selen findes også i fx kød, fisk, paranødder, æg og ost.

  • 4. D-VITAMINER

    Sardiner og andre fede fisk indeholder D-VITAMINER, som kan reducere risikoen for AMD.
    Den bedste kilde til D-vitamin er dog sollys. Ultraviolet stråling fra solen stimulerer produktionen af D-vitamin i huden.

  • 5. C-VITAMINER

    Jordbær indeholder bl.a. C-VITAMINER som kan reducere risikoen for grå stær og AMD. C-vitaminer findes også i fx appelsiner, blomkål, tomater og kartofler.

  • 6. BIOFLAVONOIDER

    Blåbær indeholder bl.a. BIOFLAVONOIDER (P-VITAMINER), som kan reducere risikoen for grå stær og AMD. Bioflavonoider findes også i fx te, rødvin, citrusfrugter, kirsebær og bælgfrugter.

  • 7. ZINK

    Østers har et højt indehold af ZINK, som hjælper vitaminer med at reducere risikoen for natteblindhed. Zink kan desuden spille en rolle i at reducere risikoen for AMD. Zink findes også i fx cashewnødder, oksekød, ost og æg.

  • 8. BETA-KAROTEN

    Gulerødder indeholder bl.a. BETA-KAROTEN, som i kombination med zink og vitamin C og E kan reducere udviklingen af AMD. Beta-karoten findes også i fx spinat, grønkål, sødekartofler, abrikos og asparges.

  • 9. OMEGA 3-FEDTSYRER

    Makrel og andre fede fisk indeholder bl.a. OMEGA 3-FEDTSYRER, som kan reducere risikoen for AMD og tørre øjne. Omega 3-fedtsyrer findes også i fx laks, sild, hørfrø og- olie og valnødder.

  • 10. E-VITAMINER

    Mandler indeholder bl.a. E-VITAMINER, som kombineret med carotenoider (lutein og zeaxanthin) og C-vitamin kan reducere risikoen for AMD. E-vitaminer findes også i fx solsikkefrø, hasselnødder, kornprodukter og æg.

Vitaminer og mineraler
Tørre øjne

Fugt og grønt er godt for øjnene

Hvis du fx har problemer med tørre øjne, kan det være en god idé at spise gulerødder, broccoli, makrel og andre fede fisk som laks og sild. Gulerødder og broccoli er rig på A-VITAMINER, og fede fisk indeholder OMEGA 3-FEDTSYRER, som bl.a. kan reducere risikoen for tørre øjne. A-vitatminer og Omega 3- fedtsyrer kan fx også suppleres med øjenspray eller øjendråber, som fugter øjnene og fjerner spændinger i øjnene.

Bestil tid til en 360° Synsanalyse og kom ind til en snak om, hvordan du holder dit syn i topform.

 

Tørre øjne

Scroll ned
for at se mere
om Sundhed

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og til statistik. Denne information deles med tredjepart. Læs mere om cookies

LUK